Om kommissionen

Ledelseskommissionen blev nedsat af regeringen for at understøtte bedre ledelse i hele den offentlige sektor. Kommissionen afsluttede sit arbejde juni 2018.

Fokus for arbejdet

Ledelseskommissionen skulle se nærmere på ledelse i hele den offentlige sektor. Kommissionen skulle bl.a.:

  • Afdække gruppen af offentlige ledere, herunder hvad der karakteriserer dem, deres vilkår og udfordringer.
  • Vurdere styrker, udfordringer og rammevilkår for offentlig ledelse, herunder analysere de udfordringer offentlige ledere står over for aktuelt og fremover.
  • Komme med konkrete anbefalinger til hvilke indsatser, der kan fremme og understøtte en styrkelse af ledelseskvaliteten i den offentlige sektor.

Læs mere om fokus for arbejdet i kommissoriet.

Arbejdsformen

Det var regeringens ønske, at kommissionen arbejdede åbent med henblik på at understøtte en løbende debat om kommissionens arbejde og temaer. Kommissionen skulle inddrage eksperter, organisationer mv. med henblik på at belyse specifikke temaer og/eller problemstillinger. Læs mere om arbejdsformen i kommissoriet.

Medlemmer

Kommissionens medlemmer blev udpeget af ministeren for offentlig innovation og bestod af en formand og ni medlemmer. Læs mere om kommissionens medlemmer.

Der blev desuden nedsat en følgegruppe til ledelseskommissionen med deltagelse af en række hovedorganisationer, lederforeninger samt KL og Danske Regioner. Læs mere om følgegruppen.

Sammenhængsreform

Ledelseskommissionen blev nedsat som en del af regeringens udspil til en sammenhængsreform, hvor et af reformens spor omhandlede "bedre ledelse". Læs regeringens udspil til en sammenhængsreform.